دسته‌بندی نشده

مسواک زغالی چیست + دلایل استفاده از آن

مسواک زغالی چیست + دلایل استفاده از آن

طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته مسواک های زغالی نسبت به مسواک های معمولی نسبتا موثرتر عمل می کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم به خاصیت مسواک های ذغالی پی ببریم.

مسواک زدن با وجود اینکه ساده به نظر می رسد اما کمک خیلی زیادی به حفظ سلامت دندان ها و لثه های شما می کند. اگر به مسواک زدن درست و اصولی اهمیت ندهیم دچار هزینه های سنگین برای باز گرداندن سلامتی و زیبایی دندان های خود می شویم. تغییر رنگ در دندان ها امکان دارد ناشی از مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی هایی همانند قهوه، افزایش سن، نازک تر شدن مینای دندان در اثر سایش، چای و به خصوص استفاده از سیگار باشد.

الیاف مسواک ذغالی با ذغال فعال ساخته می شود که با ذغال های معمولی بسیار تفاوت دارند. ذغال فعال به دلیل آرام سوختن چوب و باقی ماندن کربن و خاکستر در محیطی بدون وجود اکسیژن درست می شود.

دکتر آداترو، متخصص پروتزهای دندانی و پریودنتیست می گوید این زغال یک قدرت دانه ریز  عالی دارد که از اکسیداسیون زیتون، زغال سنگ، پوسته های نارگیل و سایر مواد دیگر بدست می آید.

در کربن فعال ماده ی تانن وجود دارد که لکه انواع چای، قهوه و غذا ها را به خود جذب می نماید. لکه های دندان با دو روش سفید کردن و سایش ملایم دندان از میان می روند. ذغال فعال حاوی مواد سفید کننده نمی باشد بنابراین با سایش ملایم سطح دندان ها، لکه ها را از میان می برد.

مسواک ذغالی

مسواک زغالی از زعال فعال در پروسه ساخت خود بهره می برند. این به معنی یکسان بودن جنس مسواک زغالی با زغالی که با آن کباب درست می کنیم نمی باشد. سازنده های مسواک زغالی ادعا دارند که این مسواک ها در برابر مسواک های دستی و معمولی، سفید کنندگی و تمیز کنندگی بالاتر و بهتری دارند. همچنین طی تحقیقاتی مشخص شده که باکتری های کمتری بر روی مسواک های زغالی باقی می ماند. اما در مقابل مسواک زغالی همچنان پدیده ای نوظهور می باشد و  هنوز نتوانسته به تاییدیه دندانپزشکان دست بیابد. طول عمر این مسواک ها بین ۳ تا ۴ ماه می باشد و در زمان استفاده کمی بیشتر باید مراقب باشید تا محیط را سیاه نکنید. همچنین این مسواک ها کمی سخت تر می باشند و باید با دقت بیشتری استفاده شوند.

دلایل استفاده از مسواک های ذغالی

دندان های سفیدتر

مسواک های ذغالی لکه های دندان را از میان می برند و دندان شما را روشن تر نشان می دهند. این به خاطر خواص زیاد آن می باشد. آداترو می گوید که زغال فعال لکه های مواد اسیدی مانند قهوه، چای و… را از بین می برد. این قدرت جذب همچنین سبب افزایش سطح  pH درون دهان می شود یعنی خاصیت ضد باکتری دارند.

در یک مطالعه در سال 2018 که روی 50 نفر انجام گرفت، به افراد آموزش داده شد که هر کدام به مدت 1 هفته دندان هایشان را با مسواک زغالی، مسواک بزنند.

محققان کشف کردند که مسواک های زغالی تعداد باکتری های بیشتری نسبت به مسواک های معمولی بعد از 1 هفته به خود جذب می کنند و مسواک غیر زغالی تقریباً دو برابر بیشتر از مسواک های زغالی باکتری را حفظ می کنند.

مسواک زغالی چیست + دلایل استفاده از آن

 

 

 

نفس تازه تر

اگر نفس تازه و سردی می خواهید، به مسواکی نیازمند هستید که پلاک های دندان هایتان را ازبین ببرد. یکی از مطالعات اخیر نشان می دهد که مسواک های زغالی دقیقاً همین کار را انجام می دهند. به 25 نفر دستور داده شد که هر روز دو بار مسواک استفاده کنند و بعد از غذا هم با مسواک معمولی و هم با مسواک زغالی مسواک بزنند.

پس از 6 هفته مشخص شد که استفاده از موی زغالی، پلاک بیشتری از مسواک معمولی برداشته است. در پایان مطالعه موهای زغالی نیز در مقایسه با مسواک معمولی کمتر به فرسودگی رسیده بودند.

استفاده از مسواک زغالی مزایا و معایبی نیز دارد. از آنجا که محبوبیت این محصولات نسبتاً جدید می باشد و البته روزافزون، تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات طولانی مدت آنها انجام نگرفته است .

نکات منفی مسواک های زغالی علاوه بر اینکه به راحتی در دسترس نمی باشند ، عبارتند از:

1-ماهیت سایشی

ساییدگی سبب شده مسواک های زغالی برای انجمن دندانپزشکی آمریکا قابل قبول نباشند و مهر پذیرش نگیرند. وقتی مینای دندان از بین برود، دیگر با هیچ روش علمی برگردانده نمی شود. این قادر است منجر به حساس شدن دندان ها و تغییر رنگ آن شود. به همین دلیل، آداترو می گوید که نباید از زغال فعال به صورت طولانی مدت استفاده شود.

علاوه بر این، دکترر روندا کالاشو، یک دندانپزشک معروف، توصیه می کند کسانی که روکش، باندینگ یا تاج دارند نباید از زغال فعال بهره بگیرند. او می گوید: شما صدمه جبران ناپذیری به دندان هایتان وارد خواهید کرد.

2-کثیفی

موهای مسواک زغالی هنوز هم قادراند فرسوده شوند. اگر چنین شود، زغال فعال امکان دارد بیرون بریزد و سبب ایجاد خرابکاری شود که برگشت آن سخت می باشد.

نحوه صحیح مسواک زدن

روش های متنوع زیادی برای مسواک زدن وجود دارد که یکی از متداول ترین روش ها به این صورت می باشد که مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه ها قرار دهیم، در فک بالا با حرکت دادن مسواک به پایین و در فک پایین بلعکس با حرکت دادن مسواک به سمت بالا دندان ها را دو تا دو تا شروع به تمیز کردن نماییم و درقسمت دندان های جلویی از نوک مسواک استفاده کنیم سطح های جونده دندان را با حرکت رفت و برگشتی و با فشار بیشتر پاک کنیم.

از افقی زدن مسواک خودداری کنید چون علاوه بر آسیب رسیدن به لثه سبب جلوگیری از تمیز شدن صحیح دندان ها می شود. مسواک مناسب باید نرم یا متوسط باشد و بر روی هر دندان 7 یا 8 بار حرکت داده شود. از وارد کردن فشار بیش از اندازه به مسواک پرهیز کنید چرا که موجب آسیب به لثه ها و تحلیل رفتن مینای دندان هایتان می شود. پس از اتمام مسواک زدن، مسواک را به خوبی با آب تمیز کنید تا اثرات باقی مانده غذا و خمیر دندان از میان الیاف مسواک پاک شود.

دیدگاهتان را بنویسید