دسته‌بندی نشده

مینای دندان چیست و راه های تقویت آن

مینای دندان چیست و راه های تقویت آن

مینای دندان یا tooth enamel بیرونی ‌ترین و اولین پوشش دندان‌ ها است. اصطلاحا به این پوشش عاج نیز گفته می ‌شود. اصلی ‌ترین وظیفه مینای دندان، محافظت از دندان‌ ها در برابر اقداماتی مانند جویدن، گاز گرفتن، ساییدگی و دیگر موارد مشابه است. همچنین مینا، دندان را در مقابل تغییرات گرمایی یا سرمایی و مواد شیمیایی حفاظت می‌ کند.

مینای دندان یکی از قسمت های بدن است که شامل سخت ترین قسمت های بدن در نظر گرفته شده است. این لایه از مواد معدنی مانند هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده و باعث پوشش تمام دندان ها می شود و مانند روکشی استخوانی بر روی لثه است. مینا با محافظت از دندان‌ از بروز پوسیدگی در دندان‌ ها و همچنین مانع از تشکیل پلاک، می گردد.

اما در اینجا شاید یک سوال مشترک برای ما پیش بیاید که آیا اگر مینای دندان خراب شود یا دچار ترک خوردگی شود قابل ترمیم است ؟ جواب این پرسش قطعا خیر است! چرا که مینا دندان از سلول‌ های زنده ساخته نشده و در صورت آسیب دیدن آن، باید به روش‌ هایی چون لمینت و کامپوزیت دندان روی کرد. هر کدام از این درمان ها نیز به نوبه‌ ی خود دارای عوارضی بسیاری هستند و نباید فقط بخش خوبی آن را در نظر گرفت.

همانطور که در بالا اشاره شد مینای دندان سخت ‌ترین ماده‌ ی موجود در نه تنها دهان و دندان، بلکه در تمام بدن است. این لایه ‌ی بیرونی از مواد معدنی سختی مانند هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است و تمام دندان‌ ها را پوشش می ‌دهد. مینا نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری دندان‌ ها و دهان دارد. این لایه سفت و سخت می ‌تواند دندان را در برابر عامل هایی که باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌ شوند، حفاظت کند. همچنین از تشکیل پلاک روی دندان ‌ها که باعث بروز بیماری لثه خواهد شد، جلوگیری می ‌کند و این دلیل از بهترین محاسن مینای دندان است.

 

فرسایش مینای دندان

توجه داشته باشید که در صورت فرسایش و آسیب مینای دندان، بدن انسان قادر به بازسازی آن نمی ‌باشد. و این اتفاق در صورت مصرف زیاد مواد غذایی شیرین طبع و اسیدی و داروهایی مانند آسپرین خواهد افتاد و رفته رفته مینای دندان اسیر فرسایش خواهد شد. البته ژنتیک هم از عوامل بسیار موثر بر روی سلامت مینای دندان می ‌باشد. بعد از مصرف این مواد غذایی الزامی است که از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. دندان ‌ها را به طور مداوم پیش دندانپزشک برده تا به محض ایجاد کوچک ترین آسیب، آسان تر ‌بتوان آن را حل کرد.

 

چه خوراکی هایی مینای دندان را خراب می کنند

غذاهای بسیار سخت مثل آب نبات و یا تکه های یخ نیز می توانند با ترک خوردن یا خرد شدن به مینای دندان شما آسیب جدی برسانند، بنابراین باید از مصرف این نوع خوراکی ها نیز جدا خودداری کنید. شما همچنین می توانید از مینای داندان هایتان با انجام عادات بهداشتی دندان و بهداشت دهان ، مانند مسواک زدن مداوم با خمیر دندان های حاوی فلوراید، نخ کشی دندادن ها و مراجعه به متخصصان دندانپزشکی برای تمیز کردن منظم حرفه ای، حفاظت کنید. مینا ماده بسیار مهمی است که به عنوان قسمتی از بهداشت دهان و دندان شایسته مراقبت و محافظت از آن است .

 

انواع آسیب مینای دندان

دو نوع آسیب اصلی دندان سایش و فرسایش است که می تواند مینای دندان را تحت تأثیر قرار دهد. سایش ناشی از برخورد چیزی به دندان است. مسواک زدن با مسواکی که بی کیفت باشد ، خاراندن لثه و دندان با خلال دندان یا تراشیدن دندان هنگام برداشت نگهدارنده یا پروتزهای کوچک از دلایل احتمالی سایش مینا دندان است.

در مقابل فرسایش زمانی اتفاق می افتد که مینای دندان بیش از اندازه در معرض اسید های غذایی برخی از غذاها و نوشیدنی ها قرار گرفته باشد، یا اسیدهای موجود در معده که دوباره تجدید می شوند. همچنین می تواند به علت سمومی که توسط باکتری های پلاک در اطراف خط لثه شما آزاد می شود، از بین برود.

 

مینای دندان چیست و راه های تقویت آن

نشانه های فرسایش مینای دندان

نشانه های این مشکل بستگی به شدت فرسایش می تواند مختلف باشد اما در حالت کلی پیدایش یک سری نشانه ها خبر از فرسایش مینای دندان ها می دهند. اگر در هنگام صرف مواد غذایی شیرین طبع مانند شکلات یا انواع شیرینی ها احساس درد در دندان های خود را داشتید در معرض آسیب مینای دندان هستید.

همچنین پیدایش حساسیت نسبت به مواد سرد یا گرم نیز می تواند نشان دهنده مراحل اولیه فرسایش باشد. اگر دیدید که رنگ دندان هایتان مقداری تغییر کرده است، می توان آن را نشانه ای از فرسودگی در نظر گرفت. از نشانه های دیگر می توان به ترک برداشتن یا خشن شدن لبه های دندان هایتان اشاره کرد. همچنین فرو رفتگی هایی که در سطح اولیه دندان ها ایجاد می شوند می توانند ناشی از فرسایش مینای دندان باشند.

 

درمان فرسایش مینای دندان

مسواک بزنید

مسواک زدن مداوم و منظم دندان ها می تواند به از بین بردن باکتری هایی که منجر به از بین بردن مواد معدنی و پوسیدگی مینای دندان می شوند، کمک کند و با استفاده از این محصول بسیار عالی میتوانید سلامت مینای دندان هایتان را به طور جدی بالا ببرید. اگر قصد خرید مسواک را دارید می توانید روی این کلمه کلیک کنید یا اینکه به صفحه آن مراجعه نماید.

 

مینای دندان چیست و راه های تقویت آن

از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید

بکار بردن خمیر دندان های دارای فلوراید نیز می تواند فواید مسواک زدن را در صرفه جویی مینای دندان تقویت کند. فلوراید یک ماده معدنی کاملا طبیعی است که باعث می شود مینای دندان در برابر انواع اسید مقاومت بالاتری داشته باشد. این ماده معدنی همچنین این توانایی را دارد که پوسیدگی اولیه را معکوس کرده و سرعت جذب مینای دندان را در مواد معدنی به طور چشمگیری افزایش دهد و این خاصیت از مهم ترین محاسن فلوراید است . اگر قصد خرید خمیر دندان را دارید می توانید روی این کلمه کلیک کنید یا اینکه به صفحه آن مراجعه نماید.

 

مصرف شکر را به حداقل برسانید

باکتری های ایجاد کننده حفره از قندهای مضر و آسیب رسان باقی مانده در دهان شما از غذاها و نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند. قطع قند می تواند به گرسنگی دادن به باکتری های مضر کمک کند. پژوهش ها نشان می دهد که دفعات مصرف قند بیش از مقدار قندی که میل می کنید مهم است.

 

جوییدن آدامس بدون قند

مصرف آدامس، تولید بزاق در دهان شما را تحریک می کند که به شما یاری می کند تا اسید را برای تنظیم کردن سطح pH شستشو دهید. البته از جویدن آدامس با شکر جدا خودداری کنید، زیرا در واقع خطر پوسیدگی را بسیار افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید