بهداشت و مراقبت بدن

آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟

آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟

عرق کردن یکی از بدترین حالت هایی است که ممکن است در فصل های گرم تابستان بیشتر شاهد علائم آن باشیم. تعریق گاهاً به دلیل فعالیت های ورزشی اتفاق می افتد، اما اغلب عرق کردن می تواند نشانه ی یک بیماری باشد که معمولا با تعریق علائم خود را نشان می دهد. یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است یکبار برای شما هم پیش آمده باشد این است که آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟ در ادامه مطلب به بررسی دقیق علت های تعریق می پردازیم.

 

چرا عرق می کنیم؟

یکی از تکراری ترین سوالاتی که همیشه برای ما پیش می آید این است که چرا عرق می کنیم؟ در واقع عرق کردن یک واکنش کاملا طبیعی برای دفع کردن سموم از بدن و همچنین پیشگیری از بالارفتن دما و میزان حرارت بدن هنگام فعالیت های ورزشی و یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم تابستان است. به طور کلی عرق کردن مکانیسمی است که حرارت بدن را کاهش می دهد و بدن را خنک می‌کند.

 

زمانی که دمای بدن افزایش می‌یابد، سیستم عصبی ما غدد تعریق را تحریک می‌کند و در نتیجه تعریق اتفاق می افتد. به عبارت دیگر عرق واکنش بدن به گرما است و به دلایل مختلف در بدن اتفاق می افتد؟ اما در برخی از افراد تعریق پس از حمام و چند دقیقه پس از خشک کردن بدن هم ایجاد می شود و اینجاست که این سوال برای ما پیش می آید که آیا تعریق پس از حمام کردن می تواند نشانه یک بیماری باشد؟ در ادامه مطلب به بررسی دقیقتر دلایل تعریق پس از حمام می پردازیم.

 

همانطور که گفتیم، تعریق ممکن است بر اساس دلایل مختلفی در بدن ما اتفاق بیفتد. هیپرهیدروزی( تعریق غیرطبیعی) یکی از بدترین حالت هایی است که ممکن است به قدری عرق بدن زیاد باشد که لباس هایتان را خیس کند. در برخی از موارد، مصرف برخی از داروها هم می تواند موجب تعریق بدن باشد. اما علت های عرق کردن بعد از حمام چیست؟ عرق کردن پس از حمام می تواند بسیار آزار دهنده باشد و اگر پدیده تعریق پس از حمام باعث شده تا به این فکر بیفتید که درگیر یک بیماری خاص هستید، بهتر است تا آخر مطلب همراه ما باشید تا واقعیت را برای شما آشکار کنیم.

 

آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟

مهمترین علل عرق کردن بعد از حمام

رطوبت داخل حمام

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به گرما واکنش سریع نشان می دهید و به دمای بالا حساس هستید، قطعاً با بالا رفتن رطوبت بدن تان هم به سرعت عرق خواهید کرد. در واقع رطوبت بالای حمام یکی از مهمترین دلایل عرق پس از حمام است. بنابراین سعی کنید از آب گرم برای حمام استفاده نکنید و از آب ولرم مایل به سرد استفاده نمایید. توصیه می شود، در صورتی که هوای محیط خیلی سرد نیست، بهتر است پنجره حمام را باز کنید تا بخار ایجاد شده خارج شود.

 

حوله

شاید باور این موضوع کمی برایتان سخت باشد که حوله باعث ایجاد تعریق پس از حمام باشد؛ به هر حال ما به حوله نیاز داریم تا بتوانیم رطوبت بدن خود را خشک کنیم، اما بعضی از افراد به اصطکاک بین حوله و بدن بسیار حساس هستند و همین دلیل باعث تحریک غدد تعریق زیر بغل می شود. در روزهای تابستان و پس از دوش گرفتن با آب گرم، بهتر از حوله برای خشک کردن بدن استفاده نکنید و پارچه نخی را به عنوان حوله برای خشک کردن بدن استفاده نمایید.

 

پوشیدن لباس زیاد

برخی از افراد به هوای سرد بسیار حساس هستند و معمولا پس از اتمام حمام، لباس های زیادی می پوشند که این روش منجر به عرق سریع بدن بعد از حمام می‌شود. تعریق در این روند زمانی بیشتر اتفاق می افتد که داخل حمام با رطوبت بالا چند نوع لباس گرم را بپوشید. پیشنهاد می کنیم تا زمانی که بدن کاملا خشک نشده، لباس نپوشید. همچنین از پوشیدن لباس های جنس پلاستیکی در تابستان خودداری کنید و لباس نخی را جایگزین نمایید. سعی کنید پس از حمام از حوله لباسی استفاده کنید و تا زمانی که بدنتان خشک نشده، لباس نپوشید.

 

حمام با آب داغ

خیلی ها حمام با آب داغ را یکی از روش ها برای ریلکس کردن بدن می بینند و همچنین به دلایل مختلف دوش گرفتن با آب گرم را بیشتر ترجیح می‌دهند. اما باید بدانید دوش گرفتن با آب گرم باعث تعریق شدید بدن پس از حمام خواهد شد. در فصل های بهار و تابستان سعی کنید از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید.

 

آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟

اما آیا واقعا تعریق پس از حمام نشانه ای از بیماری است؟

ممکن است همه ما با مشاهده تعریق پس از حمام احساس کنیم که به یک بیماری خاص مبتلا هستیم. در واقع باید بدانید تعریق پس از حمام نشانه ای از بیماری نیست و تعریقی که چند دقیقه پس از حمام کردن در بدن ما اتفاق می افتد، تنها به دلیل رعایت نکردن برخی از نکات در هنگام حمام است. دوش با آب گرم، رطوبت بالای محیط، پوشیدن لباس زیاد پس از حمام و غیره می توانند از دلایل اصلی تعریق باشند. اگر از تعریق پس از حمام خسته شده اید، اصلا نگران نباشید می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه مطالب به شما معرفی می کنیم، تعریق را برای همیشه درمان کنید.

 

نکات کلیدی برای پیشگیری از تعریق پس از حمام

  • حوله را زیاد روی بدنتان نکشید. ممکن است اینطور به نظر برسد که برای خشک کردن بدن پس از حمام ضروری است که از استفاده شود؛ اما باید بدانید همین اصطکاکی که بین حوله و پوست ایجاد می شود، باعث تحریک غدد تعریق شده و چنذد دقیقه طول نمی کشد که تعریق اتفاق می افتد. سعی کنید از پارچه نخی تمیز برای خشک کردن بدن استفاده کنید و به آرامی آن را روی پوست بکشید تا تمامی رطوبت پوست خشک شود.
  • از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید. آب گرم نه تنها باعث بالا رفتن دمای بدن می شود، بلکه با رطوبت که در فضای حمام ایجاد می کند، باعث تعریق شدید بدن پس از استحمام خواهد شد.
  • از محصولات ضدتعریق استفاده کنید. باید بگوییم محصولات ضدتعریق مانند رول ضد تعریق و اسپری ضدتعریق جزو بهترین محصولاتی هستند که می توانید تعریق خود را به صورت حرفه ای کنترل نماید. در ساختار محصولات ضدتعریق مانند اسپری های برند نیوآ معمولا از مواد قوی استفاده می شود که با جذب داخل منافذ پوست مانع از ترشح عرق خواهند شد. سعی کنید پس از حمام و زمانیکه بدن مرطوب است، از رول ضدتعریق استفاده کنید و پس از چند دقیقه بعد از خشک شدن رول لباسهایتان را بپوشید. اگر تمایل به خرید ضد تعریق دارید می توانید روی این کلمه کلیک کنید یا اینکه به صففحه آن مراجعه کنید.
  • از لباس هایی با الیاف پلی استر یا الیاف نایلونی در فصل گرم سال استفاده نکنید. الیاف نایلونی تنها باعث بالا رفتن دمای بدن خواهند شد، در نتیجه با تعریق شدید پس از حمام روبه رو خواهید شد. سعی کنید از تیشرت یا لباس هایی با الیاف نخی یا پنبه ای استفاده نمایید تا از هر گونه تعریق شدید بدن پیشگیری شود.

2 دیدگاه در “آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟

دیدگاهتان را بنویسید