از آنجایی که تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی با پوست ما در ارتباط اند، بر روی هر محصول زیبایی و آرایشی علائمی درج شده است که از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون شک لوازم آرایشی جزو پرطرفدارترین محصولات می باشند که اکثر خانم ها برای خرید هر کدام از آنها دقت و وقت زیادی را خرج می کنند. با این حال بعضی از ما عمدتا در حین خرید لوازم آرایشی از علامت ها و نمادهای روی بسته بندی آن ها غافل می شویم. در صورتی که هر کدام از این علامت ها بیانگر مفهوم خاصی هستند که می توانند ما را برای خرید یک محصول ایده آل یاری نمایند.
علامت های روی لوازم آرایش به این دلیل است که بتوانید با یک نگاه مختصر به راحتی و بدون نیاز به خواندن بروشور بتوانید متوجه ویژگی های اصلی محصولی که در دستتان است بشوید. هر یک از این علائم نماد موضوع خاصی بوده و حاوی اطلاعاتی می باشد. بنابراین ضروری است که این نمادها را بشناسید و با آگاهی بیشتری محصول مورد نظر را مصرف کنید.
علامت های روی لوازم آرایشی بهداشتی چه مفهومی دارند؟
گواهی ارگانیک بودن (Ecocert)
این نماد، ارگانیک بودن محصولات آرایشی و بهداشتی را نشان می دهد. در واقع زمانی که نماد Ecocert Organic روی محصولی درج شود، به این معنا است که حدودا 95% از مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظر بر پایه گیاهی و ارگانیک بوده و حداقل 5 درصد از وزن کل ترکیبات آن آلی است. از طرفی اگر به جای کلمه Organic، کلمه Natural درج شده باشد بیانگر آن است که حداقل 50% از مواد اولیه در فرمولاسیون این محصول گیاهی و طبیعی هستند.
حلقه موبیوس یا سه فلش (The Mobius Loop)
نماد بازیافت از شناخته ترین علامت های روی لوازم آرایشی می باشد که قطعا آن را به جز لوازم آرایشی روی بسته بندی سایر محصولات هم مشاهده کرده اید. این نماد متشکل از سه فلش است که یک مثلث را تشکیل می دهند. این نماد به دو صورت روی بسته بندی لوازم آرایشی درج می شود، که اگر مطابق تصویر زیر باشد و هیچ گونه عددی داخل آن چاپ نشده باشد، نشان دهنده این است که ظرف محصول کاملا قابل بازیافت می باشد. در حالی که اگر عددی در وسط آن نوشته شده باشد، بدین معنا است که تولیدکنندگان آن محصول در مراحل ساخت و تولید آن، چه مقدار از بسته بندی محصول را با پسماندهای پس از مصرف ساخته اند.
قابلیت اشتعال (Flammable)
علامت آتش در محصولات آرایشی و زیبایی بیانگر آن است که این محصول قابل اشتعال و آتش گرفتن بوده و نباید در نزدیکی و یا تماس با حرارت بالا و شعله مستقیم قرار گیرد. این علائم بیشتر بر روی محصولات آرایشی مانند اسپری مو، لاک ناخن، لاک پاک کن و… که حاوی مواد خاصی مانند الکل و گاز پیشران هستند، دیده می شود. لذا ضروری است که وقتی این علامت را روی محصولی مشاهده کردید، در نگهداری آن دقت کنید.
علامت دوره زمانی پس از باز کردن درب محصول (Period After Opening – PAO)
یکی از مهم ترین علامت های روی محصولات مراقبتی و آرایشی، علامت زمان مناسب مصرف بعد از باز کردن درب محصول می باشد. علامت یک جعبه در باز بر روی تمام محصولات درج شده و نشان دهنده طول عمر مفید و موثر محصول است. این علامت بیانگر آن است که محصول مورد نظر تا چه مدت بعد از باز کردن درب و پلمپ قابل استفاده بوده و عملکرد موثری دارد. در این علامت یک عدد به همراه حرف M (مخفف Months ) قرار می گیرد و دوره مصرف را بر اساس ماه بیان می کند.
نماد تخمین e یا (Estimated Sign)
این علامت بیانگر آن است که میزان ذکر شده حجم محصول بر حسب گرم یا میلی لیتر بر روی بسته بندی صحیح است. از این رو می توانید مطمئن باشید که دقیقا به همین مقدار از محصول در ظرف آن وجود دارد و هزینه کردن برای آن ارزش دارد.
علامت خرگوش در حال جهش (Leaping Bunny)
درج علامت خرگوشی که در حال جهش است بر روی محصولات حاکی از آن است که محصول مورد نظر در کل فرآیند تولید بدون هیچ گونه تست و ظلم بر روی حیوانات ساخته شده است. این نماد به کمپانی هایی که قانون عدم تست حیوانی بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی را رعایت می کنند، داده می شود.
علامت دستی با کتاب
هنگامی که روی بسته بندی هر محصول آرایشی و بهداشتی فضای کافی برای درج همه اطلاعات محصول اعم از مشخصات، ترکیبات، نکات استفاده و… نباشد، شاهد نمادی شبیه یک دست با کتاب خواهید بود. در حقیقت این علامت که یکی از پرمفهوم ترین علامت های روی لوازم آرایشی می باشد، بیانگر این است که اگر خواهان اطلاعات بیشتری در رابطه با محصول، طرز استفاده از آن و… هستید، می توانید بروشوری که درون جعبه محصول است را مطالعه نمایید و تنها به علائم روی بسته بندی لوازم آرایشی اکتفا نکنید.
علامت نقطه سبز (Green Dot)
این نماد گاهی به رنگ سبز و در اغلب موارد به رنگ سیاه و سفید درج می شود، بر اساس این علامت، شما به این موضوع پی خواهید برد که چنانچه در هر زمانی محصول مورد نظر تمام شود، کمپانی تولید کننده هزینه بازیافت آن را بر عهده گرفته و در روند بازیافت بسته بندی محصولات خود حضوری پررنگ خواهد داشت.
علامت ساعت شنی (Hourglass)
این علامت نیز مربوط به طول عمر محصولات می شود. اما با علامت PAO که زمان قابل استفاده از محصول پس از باز کردن آن را نشان می دهد، متفاوت است. در واقع علامت ساعت شنی برای محصولاتی به کار می رود که فقط به مدت 30 ماه قابل استفاده بوده و باید تا قبل از پایان این زمان (BBE – Best Before End) مصرف شود. خواه درب محصول باز شود، خواه پلمپ آن در طول این 30 ماه به هیچ عنوان باز نشود.
علامت برگه دوم (Leaflet)
علامت برگچه ی توضیحی هم به شما می گوید که اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد محصول مراقبتی و آرایشی مد نظر می باشید، می توانید با برداشتن برگه بالایی، توضیحات بیشتری را در زیر آن ببینید.
بچ کد محصولات (Batch code)
معمولا برچسب هایی روی بسته بندی محصولات مشاهده می شود که به آن batch code می گویند. این کد به شما کمک می کند تا از تاریخ تولید محصولات مطلع شوید. به عنوان مثال بچ کد 20120202 نشان دهنده تولید آن محصول در سال 2012 می باشد.
علامت سیب سلامت
این علامت مختص محصولات ساخت ایران است که درج آن بر روی تمامی بسته بندی های محصولات آرایشی و بهداشتی اجباری می باشد. از این رو این نماد که در گروه استانداردهای داخلی قرار می گیرد را به عنوان مجوزی برای ورود به بازارهای داخلی می شناسند.
علامت های درج شده روی ضدآفتاب
مهم ترین عبارتی که روی کرم های ضدآفتاب درج می شود، SPF می باشد که میزان توانایی کرم را برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب نشان می دهد. به عنوان مثال اگر روی یک کرم ضدآفتاب 15 SPF درج شده باشد، به این معنا است که آن کرم کی تواند تا 93 درصد از اشعه UVB را مسدود کند. علامت دیگری که ممکن است روی کرم های ضدآفتاب با آن مواجه شوید، علامت دایره ای شکل است که داخل آن عبارت UVA نوشته شده است و به این معنا است که محصول قدرت محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UVA را هم داراست.
بسیاری از برندهای آرایشی و بهداشتی روی بسته بندی محصول خود دارای نمادها یا برچسب هایی هستند که اطلاعات مهمی درباره آن محصول به ما نشان می دهد.
حال که با نمادها و مفاهیم مهم ترین علامت های درج شده بر روی محصولات مراقبت پوستی و آرایشی آشنا شده اید، می توانید به راحتی در زمان خرید با آگاهی کامل از ویژگی های محصولات، محصول مناسب و مد نظر خود را انتخاب کنید. از این رو خرید لذت بخش، آگاهانه و مطمئن تری را تجربه خواهید کرد.